Friday, March 19, 2010

Lindungi Berus Gigi Anda Dri Bakteria

Kita akan memberus gigi kita bila kita bangun tido dan sebelum tido,malahan selepas kita makan dan solat,tahukah anda bahawa kita dikelilingi oleh bakteria???




Kita mungkin membayangkan, bilik air kita adalah sentiasa dibersihkan sehingga menyental dan membersihkan 
lantai dan perkara yang remeh-temeh. Tetapi, pakar-pakar juga memberi amaran tentang kebersihan mulut kita, dengan simpanlah berus gigi kita sebagai lebih jauh daripada tandas sejauh mungkin. 


Menurut Fitness Magazine, satu penyelidikan baru-baru ini oleh Gerba telah membuktikan, sekalipun kita menutup tudung tandas sebagai kita mengepam, bakteria akan disemburkan di seluruh tandas, termasuk pada berus gigi. Walaupun, bakteria itu mati apabila berus tidak lagi basah, tetapi, ia amat dicadangkan kita simpan ia dalam sebuah laci atau dalam almari ubat atau diluar daripada kawasan tandas.


“Mikroorganisme adalah dikeluarkan apabila anda mengepam tandas dan di seluruh bilik mandinya, sekalipun anda menutup tudung, mengikut penyelidikan oleh Gerba. Tetapi anda mungkin tidak akan mendapat sakit daripada ini. ‘Apabila berus gigi kering, kebanyakan daripada organisma-organisma itu akan mati,’ kata Gerba. 

Jadi simpan berus gigi anda jauh daripada tandas , atau meletakkan ia dalam almari ubat, ulas Gerba.        
Jika ahli di dalam rumah anda mempunyai penyakit dan menggunakan bilik air yang sama seperti anda, kuman-kumannya boleh merebak dengan cara tersebut.” sebelumnya sebuah majalah elektronik menulis, ia mengesahkan menyimpan berus gigi itu dalam sekitar tandas adalah sebenarnya bukan satu idea baik.



Manakala mikroorganisme daripada tandas pada berus gigi mungkin tidak berbahaya untuk kesihatan kita, Tidak memberus secara betul atau sekurang-kurangnya tiga kali satu hari boleh menjejaskan badan kita dalam cara-cara kita mungkin tidak pernah terfikir sebelum ini, mengikut satu kajian yang dilakukan baru-baru ini. 

Menurut penyelidikan, memberus gigi menaikkan kesihatan gum, manakala juga mengurangkan risiko mempunyai serangan jantung. Ini merupakan boleh jadi kerana rakyat yang menderita satu serangan jantung telah dinemui mempunyai lebih banyak bakteria dalam mulut mereka, kesimpulan pemberusan itu dapat menghilangkan mereka dari tubuh.

Walaupun penyelidikan ini tidak mampu menjelaskan dalam perincian bagaimana memberus boleh mencegah serangan jantung, ia menunjukkan kebersihan mulut berkait rapat untuk kesihatan keseluruhan, tetapi penelitian lanjut untuk dibuat dalam masa ini.

Sumber : Softpedia


p/s semoga ilmu ini dikongsi2 kan

0 comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Feed